ברזל מה הוא!

במסגרת עבודתי כמסגר אני ואנשי מקצוע רבים בתחום נהנים לעבוד עם מספר חומרי גלם מגוונים שחלקם מהווים את היסוד והבסיס לחומרים המגיעים מן הטבע. עבור כלמסגר העבודה עם החומרים מחייבת הכרות עם מאפיינם, יכולתם, עמידותם והכרת שאר יכולות החומר אשר יובילו אותי לבחור בחומר זה כחומר הנכון יותר לעבודה. 

במסגרת ניסיוני כמסגר לאורך השנים חלק נרחב מהעבודות והפרויקטים בהם עסקתי כללו כמובן את העובדה עם מתכת. שימוש במתכת מברזל נחשב כשימוש רחב בתעשייה. הברזל מהווה כ-32% מיסודו הכימי של כדור הארץ כש-95% מסוגי המתכת המופקים בעולם היא מברזל. מתכת הברזל נחשבת באופן טבעי לנפוצה ביותר לשימוש ואנו במסגרייה נהנים גם כן משימוש רחב של מתכת ברזל, בין היתר עבור בניית מעקים, סורגים, שערים חשמליים ועוד. 

השימוש הנרחב של מתכת ברזל במסגריית  י.ע.ן מועדף יותר לעומת חומרים אחרים.
היכולת בישראל וכן במדינות אחרות בעולם בשימוש נבון ורחב במתכת ברזל נעוץ בעובדה שהשימוש בחומר נעשה לא פעם לאחר מחזורו. כל מסגר רואה חשיבות עצומה להיות חלק ממפעל המחזור ורבים הם מאנשי המקצוע הרואים ופועלים על מנת לתרום למחזור של מתכת ברזל.
כמו במחזור של חומרים רבים אחרים גם לשימוש ולמחזור של מתכות שונות וביניהן מתכת ברזל מספר יתרונות. 

אני כמסגר זה שנים, אשר בא במגע עם חומרים רבים שמקורם בטבע, יודע להוקיר תודה על אותם חומרים ומכיר בעוצמה הרבה שיש למחזור חומרים וביניהם מתכת ברזל, בתרומה העצומה בחיסכון של משאבי הטבע. כבר היום ניתן להצביע על התכלות הולכת וגוברת של מכרות הברזל ברחבי העולם כשהצפי הוא למחסור של ברזל בעתיד הקרוב. טון של פלדה ממוחזרת שווה ערך לכדי 1,140 ק"ג של עופרת ברזל, 450 ק"ג של פחם ו-50 ק"ג של אבן גיר. בישראל עצמה החשיבות למחזור של מתכת ברזל אף חשוב יותר וזאת למול העובדה שבישראל לא קיימים משאבי מתכת ברזל.

 יתרון נוסף במחזור של מתכת ברזל נוגע לחיסכון הרב באנרגיה. הפקה של טון פלדה מעופרת ברזל דורשת אנרגיה שהיא פי 4 יותר מאשר ייצור של פלדה ממוחזרת. עם השנים ניתן אף להצביע על ירידה דרמטית בצריכת האנרגיה עצמה בעת מחזור הפלדה, כך שניתן להצביע גם על חיסכון בהפקה של מתכת ברזל חדשה ואף שיפור לאורך שנים בצמצום האנרגיה עצמה בעת הפקה של מתכת ברזל ממוחזרת. 

יתרון בולט נוסף הנוגע למחזור של מתכת ברזל בתעשייה הוא בתרומתו הנרחבת להפחתה של כמות הפסולת המצוקה. ביטוי לכך ניתן לראות בתעשיית ההתכה אשר משתמשת בכל המתכת הקיימת וכמעט ולא מייצרת פסולת נוספת שיש ויכולה לפגוע במשאבי טבע אחרים כמו גם בבני אדם. 


מעקות


עבודת מסגרות כוללת גם התקנת מעקות, שגם להם חשיבות חיונית בבטיחות בבית. מסגר מקצועי יתקין מעקות בטיחות בבית על-פי התקן של מכון התקנים הישראלי - בגובה 1.05 מ' פחות וכך שילדים יוכלו לראות דרכם. במידה וקיימים רכיבים, בליטות או חללים שמידתם האופקית עולה על 2 ס"מ כך שהם מאפשרים טיפוס על המעקה, גובהם יהא 1.30 מטר לפחות מנקודת הדריכה. המרווח בין מוטות המעקה לא יעלה על 8 ס"מ כדי למנוע הילכדות הראש בינן. יש לציין כי התקנת מעקה עם עיטורים עליו או שהמוטות בו רוחביים, מאפשרת לילד לטפס עליהם והדבר עלול להיות מסוכן. 

לאחר שבחרתם את סוג המעקה הרצוי, אנו מסגריית  י.ע.ן נפתח אותו בהתאם לדרישתכם ובמידה והמעקה מיועד לאזור חיצוני כמו מרפסת או גג, הוא ישלח אותו לגלוון קר ולאחר מכן המעקה נצבע בתנור

התקנת המעקה בבית מבוצעת באמצעות ריתוך חלקי המעקה. תהליך זה עלול לפגוע בסביבה הקרובה לאזור המעקה ולכן יש לשים לב כי השטח מכוסה בעת ההתקנה. . בנוסף חשוב לשים לב כי אין רווחים גדולים בין העמודים התומכים בבטון לבין חלקי המעקה, כדי למנוע עיקום או קריסה שלהם במהלך השנים.

החלק החשוב ביותר בהתקנת המעקה הוא הקיבוע - המונע מהמעקה לזוז מהקיר. לכן יוסבר מראש מראש כיצד הוא יקובוע, כאשר הדרך האיכותית והבטיחותית ביותר היא באמצעות שימוש בעוגן כוח (בורג חזק המתרחב לאחר הברגתו במעקה ובקיר) לקיבוע המעקה. יש לשים לב שעבודת המסגרות על המעקה כוללת גם ליטוש סופי של חלקי המעקות כדי שלא יוותרו חלקים חדים שעלולים לפצוע.


התקנת סורגים


סורגים שומרים על הבטיחות שלנו מבחוץ ומגנים מפני פריצות לבית, ושומרים על בטיחות הילדים מבפנים ומגנים עליהם מפני נפילה מהחלון. סוג הסורגים ואופן ההתקנה שלהם משתנים בהתאם לכל שימוש ומיקום של החלון עליהם הסורגים יותקנו.

מהם סוגי הסורגים ולאילו מטרה הם משמשים?

בהתאם לתקן דירוג בית בטוח לילדים של ארגון "בטרם" ותו התקן של מכון התקנים הישראלי (ת"י 1635). כדי להפוך את הבית לבטיחותי לילדים, יש להרכיב אלמנט מובנה לשם מניעת נפילה מחלונות ו/או פתחים כך שמרווח פתיחת החלון יהיה עד 10 ס"מ. סורג הבטיחות הזה מונע נפילה של ילדים מבעד לחלון וכן את הילכדות הראש בין מרווחי הסורגים. 

על-פי התקן, עובי מינימלי של סורג לצורך בטיחות ילדים הוא 10 מ"מ מרובע, בעוד שעובי סורג למניעת פריצות עולה ל-12 מ"מ מרובע.  אם אתם גרים בקומות הראשונות בבניין ורוצים שקט נפשי, מומלץ גם להתקין סורגים בעובי 15 מ"מ.  הביטחון שלכם הוא פרייסלס.

לפני התקנת סורגים או שיפוץ הבית, חשוב מאוד למדוד את רוחב החלונות, אורכם, המרחק שלהם מהרצפה ומיקומם בבית כדי לתת את המידע למסגר מומחה שיידע להתאים את סוג הסורגים ולתת לכם הצעת מחיר מדויקת. אילו סוגי סורגים יציעו לכם?

סורג בטן: למה בטן? מכיוון שהסורג אינו צמוד לחלון וחלקו התחתון רחב יותר, כך שניתן לשים עליו עציצים, מצעים לאוורור וכיו"ב. הם גם מעניקים תחושה מאווררת יותר.